L'Ajuntament de Nulles instal•la 10 caixes niu per afavorir la nidificació d'aus amenaçades

12/12/2018

L'Ajuntament de Nulles ha instal·lat 10 caixes niu per ajudar espècies d'aus amenaçades a nidificar, com és el cas del gaig blau (coracias garrulus).

El gaig blau és un ocell migratori estival que ha estat observat ocasionalment pel terme de Nulles i és molt escàs a Catalunya. S'estima que al nostre país tan sols hi arriben entre 500 i 800 exemplars. Està present sobretot als secans de Ponent i a la zona de l'Empordà. La plana de l'Alt Camp és un petit reducte on encara s'hi troben alguns exemplars, malgrat que la seva nidificació s'ha reduït intensament d'uns anys ençà.

El gaig blau sol pondre els ous en cavitats d'arbres vells, els quals són cada cop més escassos. Per això, cal posar a la seva disposició refugis artificials com són les caixes niu, i d'aquesta manera poder contribuir a la seva reproducció.

A més del gaig blau, les caixes niu també poden ser aprofitades per espècies en regressió com el xot (otus scops), el mussol comú (athene noctua) o l'òliba (tyto alba).

Les caixes han estat construïdes amb fusta massissa de pi sense tractar amb certificació PEFC i han estat fixades a una alçada d'entre 3 i 5 metres en pals de fusta de la companyia Endesa i d'un propietari privat i en alguns arbres.

Properament, està previst instal·lar 7 caixes niu per a òlibes (tyto alba) en pallisses i masies del terme en estat d'abandó o semiabandó. La població d'òlibes darrerament ha experimentat un greu retrocés i per aquest motiu cal fomentar la recuperació d'aquesta espècie d'au rapinyaire nocturna.